Навчання дітей грамоті в дитячому саду здійснюється аналітико-синтетичним методом. Це означає, що спочатку дітей знайомлять зі звуками рідної мови, а потім з літерами.
При навчанні, як писання, так і читання, вихідним процесом є звуковий аналіз усного мовлення, тобто уявне розчленовування слова на складові його звуки, встановлення їх кількості та послідовності.
Порушення звукового аналізу виражається в тому, що дитина сприймає слово глобально, орієнтуючись лише на його смислову сторону, і не сприймає фонетичну сторону, тобто послідовність його складових звуків.
Наприклад, дорослий просить дитину назвати звуки в слові СІК, а дитина відповідає: "апельсиновий, яблучний..."
Діти з проблемами в мовному розвитку, у яких порушено вимова фонем і їх сприйняття, тим більше відчувають труднощі звукового аналізу і синтезу. Вони можуть бути виражені в різному ступені: від змішання порядку окремих звуків до повної нездатності визначити кількість, послідовність чи позицію звуків у слові.
Навчання звукового аналізу слова є основним завданням етапу підготовки до навчання грамоті і передбачає: визначення кількості звуків у слові, фонетичну характеристику звуків (уміння диференціювати голосні і приголосні звуки, дзвінкі і глухі, тверді і м'які), визначення місця звуку в слові.
Шановні батьки, пам'ятайте:
1. Звук - ми чуємо і вимовляємо.
2. Букви ми пишемо і читаємо.
3. Звуки бувають голосними і приголосними.
Голосні звуки можна співати голосом, при цьому повітря, що виходить з рота не зустрічає перешкоди.
Приголосні звуки - звуки, які не можна співати, тому повітря, що виходить з рота при їх проголошенні, зустрічає перешкоду.
Голосних звуків шість: А В О І Е И
Голосних літер десять: А В О І Е И - відповідають звукам і чотири йотированные, які позначають два звуки : Я-йа, Ю-йу, Е-йэ, Е-йо.
Голосні звуки позначаються на схемі червоним кольором.
Приголосні звуки бувають глухими і дзвінкими. Глухий звук утворюється без участі голосових складок, ми пояснюємо дітям, що коли вимовляємо
глухий звук, голос спить, а при вимові дзвінких звуків голос дзвенить (Покласти руку на шийку або закрити вуха руками). На схемі дзвінкі звуки позначаємо дзвіночком.
Дзвінкі звуки: Б, В, Г, Д, Ж, З, Й, Л, М, Н, Р.
Глухі звуки : К, П, С, Т, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ,
Приголосні звуки бувають м'якими і твердими.
Завжди тверді приголосні: Ж, Ш, Ц
Завжди м'які приголосні: Ї, Ч, Щ
Тверді звуки позначаються на схемах синім кольором, м'які - зеленим.
Дорослий називає звук, а дитина піднімає синій або зелений квадратик. Потім слово. Якщо на початку слова чується твердий звук, потрібно підняти синій квадратик, якщо м'який - зелений (Сніг, зима, лижі та ін).
Гра «Скільки звуків у слові заховалося?»
Викласти схему слова КІТ.
- Скільки звуків у слові КІТ? (У слові КІТ три звуку)
- Який перший звук у слові КІТ? (перший звук [К])
- Звук [К]? (звук [К] приголосний, глухий, твердий).
- Яким квадратиком на схемі позначимо звук [К]? (Синім квадратом).
- Який другий звук у слові КІТ? (Другий звук [Про])
- Звук [Про ]який? (Звук [Про] голосний).
- Яким квадратиком на схемі позначимо звук [О]? (Червоним квадратиком).
- Який третій звук у слові КІТ? (Третій звук [Т]).
- Звук [Т]? (Звук [Т] - приголосний, твердий, глухий).
Яким квадратиком на схемі позначимо звук [Т]? (Синім квадратом).
- Звуки подружилися. Що вийшло? (КІТ).
- Якою буквою позначимо звук [К]? (Буквою К).
Який позначимо літерою звук [І]? (Буквою І).
Який позначимо літерою звук [Т]? (Буквою Т).
- Літери подружилися. Що вийшло? (КІТ).
Важливо, щоб дитина засвоїла, що таке звук мови, могла диференціювати звуки, ділити слова на звуки та склади. Тільки тоді дитина зможе оволодіти навичкою читання.
Літери є графічним символом звуків. Часто ми стикаємося з тим, що дітей вчать побуквенному читання, тобто діти, бачачи букву, вимовляють її назва, а не звук: пе, ре.. В результаті виходить «кэотэ», замість «кіт». Діти з працею вникають в правила читання букв і буквосполучень. Це створює додаткові труднощі в навчанні дітей читання.
У методиці навчання читання в дитячому садку передбачає називання букв з їх звуковим позначенням: п, б, к.... Це значно полегшує дітям оволодіння навичкою читання.
Для того, щоб дитина краще засвоїв графічний образ букви і для профілактики дисграфії у школі (дисграфія - порушення писемного мовлення) рекомендують такі завдання:
- «На що схожа буква?»
- У рядку букв обвести в коло задану букву.
- Викладання літер з рахункових паличок, з мотузки на оксамитової папері, виліпити з пластиліну і т.п.
- Обвести букву по точках, заштрихувати букву, дописати літеру.
Шановні батьки, дуже точно дотримуйтесь інструкцій педагогів, виконуючи завдання, не ускладнюйте завдання на свій розсуд.
Пам'ятайте про те, що вимоги дитячого садка і сім'ї повинні бути єдині!
Навчання дітей грамоті в дитячому саду здійснюється аналітико-синтетичним методом. Це означає, що спочатку дітей знайомлять зі звуками рідної мови, а потім з літерами.
При навчанні, як писання, так і читання, вихідним процесом є звуковий аналіз усного мовлення, тобто уявне розчленовування слова на складові його звуки, встановлення їх кількості та послідовності.
Порушення звукового аналізу виражається в тому, що дитина сприймає слово глобально, орієнтуючись лише на його смислову сторону, і не сприймає фонетичну сторону, тобто послідовність його складових звуків.
Наприклад, дорослий просить дитину назвати звуки в слові СІК, а дитина відповідає: "апельсиновий, яблучний..."
Діти з проблемами в мовному розвитку, у яких порушено вимова фонем і їх сприйняття, тим більше відчувають труднощі звукового аналізу і синтезу. Вони можуть бути виражені в різному ступені: від змішання порядку окремих звуків до повної нездатності визначити кількість, послідовність чи позицію звуків у слові.
Навчання звукового аналізу слова є основним завданням етапу підготовки до навчання грамоті і передбачає: визначення кількості звуків у слові, фонетичну характеристику звуків (уміння диференціювати голосні і приголосні звуки, дзвінкі і глухі, тверді і м'які), визначення місця звуку в слові.
Шановні батьки, пам'ятайте:
1. Звук - ми чуємо і вимовляємо.
2. Букви ми пишемо і читаємо.
3. Звуки бувають голосними і приголосними.
Голосні звуки можна співати голосом, при цьому повітря, що виходить з рота не зустрічає перешкоди.
Приголосні звуки - звуки, які не можна співати, тому повітря, що виходить з рота при їх проголошенні, зустрічає перешкоду.
Голосних звуків шість: А В О І Е И
Голосних літер десять: А В О І Е И - відповідають звукам і чотири йотированные, які позначають два звуки : Я-йа, Ю-йу, Е-йэ, Е-йо.
Голосні звуки позначаються на схемі червоним кольором.
Приголосні звуки бувають глухими і дзвінкими. Глухий звук утворюється без участі голосових складок, ми пояснюємо дітям, що коли вимовляємо
глухий звук, голос спить, а при вимові дзвінких звуків голос дзвенить (Покласти руку на шийку або закрити вуха руками). На схемі дзвінкі звуки позначаємо дзвіночком.
Дзвінкі звуки: Б, В, Г, Д, Ж, З, Й, Л, М, Н, Р.
Глухі звуки : К, П, С, Т, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ,
Приголосні звуки бувають м'якими і твердими.
Завжди тверді приголосні: Ж, Ш, Ц
Завжди м'які приголосні: Ї, Ч, Щ
Тверді звуки позначаються на схемах синім кольором, м'які - зеленим.
Зразкові ігрові завдання
Гра «Піймай звук» (з ряду звуків, складів, слів).
Завдання: розвивати слухову увагу, фонематичний слух.
Дорослий називає звук, а дитина піднімає синій або зелений квадратик. Потім слово. Якщо на початку слова чується твердий звук, потрібно підняти синій квадратик, якщо м'який - зелений (Сніг, зима, лижі та ін).
Гра «Скільки звуків у слові заховалося?»
Викласти схему слова КІТ.
- Скільки звуків у слові КІТ? (У слові КІТ три звуку)
- Який перший звук у слові КІТ? (перший звук [К])
- Звук [К]? (звук [К] приголосний, глухий, твердий).
- Яким квадратиком на схемі позначимо звук [К]? (Синім квадратом).
- Який другий звук у слові КІТ? (Другий звук [Про])
- Звук [Про ]який? (Звук [Про] голосний).
- Яким квадратиком на схемі позначимо звук [О]? (Червоним квадратиком).
- Який третій звук у слові КІТ? (Третій звук [Т]).
- Звук [Т]? (Звук [Т] - приголосний, твердий, глухий).
Яким квадратиком на схемі позначимо звук [Т]? (Синім квадратом).
- Звуки подружилися. Що вийшло? (КІТ).
- Якою буквою позначимо звук [К]? (Буквою К).
Який позначимо літерою звук [І]? (Буквою І).
Який позначимо літерою звук [Т]? (Буквою Т).
- Літери подружилися. Що вийшло? (КІТ).
Важливо, щоб дитина засвоїла, що таке звук мови, могла диференціювати звуки, ділити слова на звуки та склади. Тільки тоді дитина зможе оволодіти навичкою читання.
Літери є графічним символом звуків. Часто ми стикаємося з тим, що дітей вчать побуквенному читання, тобто діти, бачачи букву, вимовляють її назва, а не звук: пе, ре.. В результаті виходить «кэотэ», замість «кіт». Діти з працею вникають в правила читання букв і буквосполучень. Це створює додаткові труднощі в навчанні дітей читання.
У методиці навчання читання в дитячому садку передбачає називання букв з їх звуковим позначенням: п, б, к.... Це значно полегшує дітям оволодіння навичкою читання.
Для того, щоб дитина краще засвоїв графічний образ букви і для профілактики дисграфії у школі (дисграфія - порушення писемного мовлення) рекомендують такі завдання:
- «На що схожа буква?»
- У рядку букв обвести в коло задану букву.
- Викладання літер з рахункових паличок, з мотузки на оксамитової папері, виліпити з пластиліну і т.п.
- Обвести букву по точках, заштрихувати букву, дописати літеру.
Шановні батьки, дуже точно дотримуйтесь інструкцій педагогів, виконуючи завдання, не ускладнюйте завдання на свій розсуд.
Пам'ятайте про те, що вимоги дитячого садка і сім'ї повинні бути єдині!