Основне завдання логопедичного впливу на дітей з порушеннями мовлення - навчити їх складно й послідовно, граматично й фонетично правильно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя. Це має важливе значення для навчання в школі, спілкування з дорослими й дітьми, формування особистісних якостей.
Побутовий словник дітей в кількісному відношенні значно бідніші, ніж у їх однолітків із нормальної промовою: цілий ряд слів діти не можуть назвати по картинках, хоча мають в пасиві; не знаючи назви багатьох частин предмета, діти замінюють їх назвою самого предмета (стіна будинку) або дії; вони заміняють слова, близькі по ситуації і зовнішніми ознаками (розфарбовує-пише).
У словнику мало узагальнюючих понять: майже немає антонімів, мало синонімів. Так, характеризуючи величину предмета, діти використовують тільки два поняття: великий і маленький, якими заміняють слова довгий, короткий, високий, низький, товстий, тонкий, широкий, вузький.
Діти допускають помилки при зміні закінчень іменників за родами і числами («багато окнех, яблуком, кроватев»; «пери», «крили»...); при узгодженні числівників з іменниками («п'ять мячев, ягодом», «два руки»...). Часто зустрічаються помилки у вживанні прийменників: опускання, заміна, недомова.
Усунення помилок у мовленні можливо за допомогою спеціальних вправ. Ці вправи нескладні і цілком батьки можуть самостійно займатися з дитиною.
Словникові вправи відіграють велику роль у роботі з формування первісного орієнтування дошкільнят у звучної мови, так як не тільки активізують їх розумову і мовленнєву діяльність, але і допомагають усвідомлено вживати терміни «слово» і «звук».
Для підтримки інтересу до звучного слова, для уточнення наявного словника і його збагачення можна використовувати наступні вправи.
Вправи з іменниками
Дорослий (показує малюнки).
- Придумай до картинок назву, що складається з одного слова («Вулиця», «Зима», «Вечір»).
- Назви дві картинки одним словом («Друзі», «Гра»).
Дорослий (показує іграшкового ведмедя).
- Назви по-різному цю іграшку. (Мишко, мишко, мишуленька, мишко і т.д.)
- Скажи про іграшку словами, в яких чується звук Ш. (мишко, мишуля).
- Назви одним словом цих двох ведмедиків (брати, друзі, Топтигіни).
Вправа з дієсловами
Що вміє робити кішка? (лакати (молоко), лазити (по деревах), дряпатися, нявкати, муркотіти, грати, лежати, дивитися, стояти, бігти, пеститися)
Що робить вітер? (Виє, шумить, збиває з ніг, співає, несе).
А що вміє робити вітерець? (Голубить, наспівує, віє, шумить, дме),
Що робить щеня? (Спить, грається, їсть, гавкає, лащиться).
Що вміє робити щеня? (Спати, грати, пеститися),
Що любить робити щеня? (Бігати, гризти (кістку), ганятися (за кішкою), пеститися).
Як веде себе щеня, коли йому дають кістку? (гризе, насолоджується, гарчить, радіє, поспішає), Що робить щеня, коли його беруть на руки? (Притуляється, тішиться, дивиться, заплющує очі, сопе).
В таких вправах ви закріплюєте у мовленні дітей дієслова, необхідні для характеристики явищ і дій тварин і т.п.
Вправи з прикметниками
Про що можна сказати, використовуючи слова: кругла (тарілка, сковорідка), круглий ( м'яч, стіл, піднос, обруч), кругле (дзеркало, колесо); червона (косинка), червоний (прапор); вузьке (місце), вузька (стрічка)?
Якими словами можна сказати про сонечко? (Ясне, променисте, золотисте, веселе, радісне, світле, весняне, добре, ласкаве, гаряче).
Якими словами можна сказати про небо, коли яскраво світить сонце? (Синє, блакитне, світле, чисте, прозоре, сонячне).
Яким може бути струмочок? (Дзюркотливим, співучим, дзвінким, балакучим).
Відповідай одним словом, яке восени листя на дереві. (Жовте, коричневе, золотисте).
Вправи з прислівниками
Як мчить вовк за своєю здобиччю? (Швидко, стрімко),
Як пересувається черепаха? (Повільно, спокійно, плавно).
Як падають листя на землю під час листопаду? (Безшумно, тихо, легко, повільно, спокійно, плавно, красиво).
Як ви зустрічаєте новорічне свято? (Радісно, шумно, весело).
- Які клички можна придумати лисиці, щоб було зрозуміло, що вона пухнаста? (Пухнастик, Пушонок, Пушок).
Вправа на підбір порівнянь
На що схоже сонечко? (На яблуко, м'яч, кулю, апельсин, квітка мати-мачухи або кульбаби).
На що схожий їжачок? (На кульку, м'ячик, колобок, клубочок, хмарку, щітку).
На що схожий струмочок? (на стрічку, змійку, дзеркало).
Важливо використовувати кожну хвилину спілкування з дитиною для розвитку його промови: потрібно вести бесіду, розмовляти по дорозі додому з дитячого садку, більше і частіше читати з дитиною книг і обговорювати з дитиною прочитане, спонукати дитину висловлювати свою думку і переживання.
Основне завдання логопедичного впливу на дітей з порушеннями мовлення - навчити їх складно й послідовно, граматично й фонетично правильно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя. Це має важливе значення для навчання в школі, спілкування з дорослими й дітьми, формування особистісних якостей.
Побутовий словник дітей в кількісному відношенні значно бідніші, ніж у їх однолітків із нормальної промовою: цілий ряд слів діти не можуть назвати по картинках, хоча мають в пасиві; не знаючи назви багатьох частин предмета, діти замінюють їх назвою самого предмета (стіна будинку) або дії; вони заміняють слова, близькі по ситуації і зовнішніми ознаками (розфарбовує-пише).
У словнику мало узагальнюючих понять: майже немає антонімів, мало синонімів. Так, характеризуючи величину предмета, діти використовують тільки два поняття: великий і маленький, якими заміняють слова довгий, короткий, високий, низький, товстий, тонкий, широкий, вузький.
Діти допускають помилки при зміні закінчень іменників за родами і числами («багато окнех, яблуком, кроватев»; «пери», «крили»...); при узгодженні числівників з іменниками («п'ять мячев, ягодом», «два руки»...). Часто зустрічаються помилки у вживанні прийменників: опускання, заміна, недомова.
Усунення помилок у мовленні можливо за допомогою спеціальних вправ. Ці вправи нескладні і цілком батьки можуть самостійно займатися з дитиною.
Словникові вправи відіграють велику роль у роботі з формування первісного орієнтування дошкільнят у звучної мови, так як не тільки активізують їх розумову і мовленнєву діяльність, але і допомагають усвідомлено вживати терміни «слово» і «звук».
Для підтримки інтересу до звучного слова, для уточнення наявного словника і його збагачення можна використовувати наступні вправи.
Вправи з іменниками
Дорослий (показує малюнки).
- Придумай до картинок назву, що складається з одного слова («Вулиця», «Зима», «Вечір»).
- Назви дві картинки одним словом («Друзі», «Гра»).
Дорослий (показує іграшкового ведмедя).
- Назви по-різному цю іграшку. (Мишко, мишко, мишуленька, мишко і т.д.)
- Скажи про іграшку словами, в яких чується звук Ш. (мишко, мишуля).
- Назви одним словом цих двох ведмедиків (брати, друзі, Топтигіни).
Вправа з дієсловами
Що вміє робити кішка? (лакати (молоко), лазити (по деревах), дряпатися, нявкати, муркотіти, грати, лежати, дивитися, стояти, бігти, пеститися)
Що робить вітер? (Виє, шумить, збиває з ніг, співає, несе).
А що вміє робити вітерець? (Голубить, наспівує, віє, шумить, дме),
Що робить щеня? (Спить, грається, їсть, гавкає, лащиться).
Що вміє робити щеня? (Спати, грати, пеститися),
Що любить робити щеня? (Бігати, гризти (кістку), ганятися (за кішкою), пеститися).
Як веде себе щеня, коли йому дають кістку? (гризе, насолоджується, гарчить, радіє, поспішає), Що робить щеня, коли його беруть на руки? (Притуляється, тішиться, дивиться, заплющує очі, сопе).
В таких вправах ви закріплюєте у мовленні дітей дієслова, необхідні для характеристики явищ і дій тварин і т.п.
Вправи з прикметниками
Про що можна сказати, використовуючи слова: кругла (тарілка, сковорідка), круглий ( м'яч, стіл, піднос, обруч), кругле (дзеркало, колесо); червона (косинка), червоний (прапор); вузьке (місце), вузька (стрічка)?
Якими словами можна сказати про сонечко? (Ясне, променисте, золотисте, веселе, радісне, світле, весняне, добре, ласкаве, гаряче).
Якими словами можна сказати про небо, коли яскраво світить сонце? (Синє, блакитне, світле, чисте, прозоре, сонячне).
Яким може бути струмочок? (Дзюркотливим, співучим, дзвінким, балакучим).
Відповідай одним словом, яке восени листя на дереві. (Жовте, коричневе, золотисте).
Вправи з прислівниками
Як мчить вовк за своєю здобиччю? (Швидко, стрімко),
Як пересувається черепаха? (Повільно, спокійно, плавно).
Як падають листя на землю під час листопаду? (Безшумно, тихо, легко, повільно, спокійно, плавно, красиво).
Як ви зустрічаєте новорічне свято? (Радісно, шумно, весело).
Вправа на підбір споріднених слів
- Які нові слова можна утворити від слів?
кіт (котик, коток, котя, котофей, кошеня, кошенята, кошенятка, котики, коти, котяточки),
сонце (сонечко, сонячно, сонячний, сонячний, сонячна)
- Які клички можна придумати лисиці, щоб було зрозуміло, що вона пухнаста? (Пухнастик, Пушонок, Пушок).
Вправа на підбір порівнянь
На що схоже сонечко? (На яблуко, м'яч, кулю, апельсин, квітка мати-мачухи або кульбаби).
На що схожий їжачок? (На кульку, м'ячик, колобок, клубочок, хмарку, щітку).
На що схожий струмочок? (на стрічку, змійку, дзеркало).
Важливо використовувати кожну хвилину спілкування з дитиною для розвитку його промови: потрібно вести бесіду, розмовляти по дорозі додому з дитячого садку, більше і частіше читати з дитиною книг і обговорювати з дитиною прочитане, спонукати дитину висловлювати свою думку і переживання.