Чому у дитини із затримкою психічного розвитку обмежені знання про довкілля?
Як формувати знання про довкілля?
1 комментарий
Лайк
1 комментарий
Светлана Євтушенко
16 апр. 2018 г.
Початком засвоєння знань про довкілля є формування образів та уявлень про конкретні предмети і явища та їх позначення словами. Це відбувається під час безпосереднього сприймання предмета дитиною.
Наприклад, погладжуючи рукою м’яку пухнасту шерсть кішки, малюк чує словесні позначення від дорослого: ”м’яка пухнаста шерсть”, “ білі лапки й грудка”. Безпосереднє відчуття м’якості, зорове сприймання забарвлення та їх мовленнєве позначення дає дитині змогу зрозуміти й засвоїти ці образи.
Отже, предмети, які сприймаються, мають позначатися словом, водночас, слово завжди має підкріплюватися чуттєвим досвідом. Формуючи у малюка знання про навколишній світ, батькам слід обов’язково домогтися зв’язку між відчуттям і словом, сприйманням і словом, уявленням і словом.
Збагачення дитини уявленнями про довкілля починається з побуту.Будь-яка робота по господарству, яку виконує дорослий – чудова нагода для навчання малюка.
Наприклад, мама готує обід і запрошує дитину допомогти їй, каже які страви вони готуватимуть. «Спочатку ми зваримо борщ і компот, приготуємо салат, посмажимо котлети. Ти допоможеш мені помити овочі й фрукти». Мама показує і називає овочі, які бере для приготування борщу. Потім, запитує дитину: “Які овочі ми взяли, щоб зварити борщ? Як одним словом можна назвати буряк, моркву, цибулю, картоплю (овочі)?”. Розповідає, як готують салат: ”Ось ти помив овочі, тепер я поріжу помідори, огірки, перець, цибулю. Яким одним словом їх можна назвати (овочі)? Тепер ти овочі посоли, полий олією і перемішай. Тепер приготуємо компот. Які фрукти покладемо в компот?” Показує, й допомагає дитині їх назвати, потім перепитує: “Як одним словом називають яблуко, грушу, сливу (фрукти)?”.
Нагодою для розвитку малюка може стати прибирання дорослим шафи для посуду, прання та прасування білизни, якась “чоловіча” робота, наприклад, ремонт праски чи електричного дзвінка.
Спостерігаючи роботу батьків і беручи в ній участь, дитина на власному чуттєвому досвіді пізнає предмети навколишнього оточення та їх назву, дізнається про їх призначення, засвоює елементарні поняття.
Початком засвоєння знань про довкілля є формування образів та уявлень про конкретні предмети і явища та їх позначення словами. Це відбувається під час безпосереднього сприймання предмета дитиною.
Наприклад, погладжуючи рукою м’яку пухнасту шерсть кішки, малюк чує словесні позначення від дорослого: ”м’яка пухнаста шерсть”, “ білі лапки й грудка”. Безпосереднє відчуття м’якості, зорове сприймання забарвлення та їх мовленнєве позначення дає дитині змогу зрозуміти й засвоїти ці образи.
Отже, предмети, які сприймаються, мають позначатися словом, водночас, слово завжди має підкріплюватися чуттєвим досвідом. Формуючи у малюка знання про навколишній світ, батькам слід обов’язково домогтися зв’язку між відчуттям і словом, сприйманням і словом, уявленням і словом.
Збагачення дитини уявленнями про довкілля починається з побуту.Будь-яка робота по господарству, яку виконує дорослий – чудова нагода для навчання малюка.
Наприклад, мама готує обід і запрошує дитину допомогти їй, каже які страви вони готуватимуть. «Спочатку ми зваримо борщ і компот, приготуємо салат, посмажимо котлети. Ти допоможеш мені помити овочі й фрукти». Мама показує і називає овочі, які бере для приготування борщу. Потім, запитує дитину: “Які овочі ми взяли, щоб зварити борщ? Як одним словом можна назвати буряк, моркву, цибулю, картоплю (овочі)?”. Розповідає, як готують салат: ”Ось ти помив овочі, тепер я поріжу помідори, огірки, перець, цибулю. Яким одним словом їх можна назвати (овочі)? Тепер ти овочі посоли, полий олією і перемішай. Тепер приготуємо компот. Які фрукти покладемо в компот?” Показує, й допомагає дитині їх назвати, потім перепитує: “Як одним словом називають яблуко, грушу, сливу (фрукти)?”.
Нагодою для розвитку малюка може стати прибирання дорослим шафи для посуду, прання та прасування білизни, якась “чоловіча” робота, наприклад, ремонт праски чи електричного дзвінка.
Спостерігаючи роботу батьків і беручи в ній участь, дитина на власному чуттєвому досвіді пізнає предмети навколишнього оточення та їх назву, дізнається про їх призначення, засвоює елементарні поняття.